Skip to main content

E&P on the Times: loan obligation to Forest City Ratner demands more disclosure

In the June issue of Editor & Publisher, the monthly trade journal of the newspaper industry, "Ethics Corner" columnist Allan Wolper takes a look at the New York Times's dicey relationship with Forest City Ratner. The headline: 'NY Times' Coverage Hits Close To Home, with the subhead: Reporters challenged to objectively cover dealings of a real estate company directly involved with New York Times Co.

In barely 800 words, the column must skip over a lot of ground, and doesn't attempt to assess the Times's overall performance. (A longer version should be posted on the E&P web site, but not for at least a week.) Though I take issue with several shadings in the story and point out areas for closer analysis, the column makes two important points:

  • though the Times Company has guaranteed a loan to Forest City Ratner, the newspaper doesn't disclose that loan in articles about the developer, and it should
  • rival dailies had been stymied in getting Forest City Ratner to waive a gag order on people who sold their apartments to the developer, but only for the Times was the gag lifted.

Wolper's conclusion: it’s "dangerous for the paper to go into business with corporations they are supposed to be monitoring." While this is a worthwhile first step in raising the issue nationally, for those of us who look at the relationship closely, it's even more dangerous than his column lets on.

No-win situation?

The column begins by setting up the real estate deal between the New York Times Company and Forest City Ratner to build the new Times Tower in 2000, and then how the Times began covering the Atlantic Yards project. Wolper notes:
If that wasn't messy enough, the New York Times Co. Annual Commitment and Liability report notes the company is obligated to loan Forest City $119.5 million to finish the latter's share of the building if the real estate company can't come up with the money on its own.
It's obvious that the Times would want Forest City Ratner to make its Brooklyn project a financial success so that it won't have to ask the newspaper company to come up with the loan.

By the same token, he notes, reporters shouldn’t feel pressure either way to slant the news.

It's not just that the Times Company wants the Atlantic Yards project--a name unmentioned in this column--to be successful. The Times Company wants the Times Tower to be successful and the newspaper, even before the Atlantic Yards project was announced, provided inadequate coverage, while the New York Observer and the Village Voice have looked much more closely.

The loan has been mentioned in only one previous article about the project, and not in the Times. As noted in Afterword B of my report, a 10/28/03 article in the New York Post (Liberty Bonds Key To Ratner) explained that the Times would “guarantee” up to $100 million of the loan that Ratner needs to construct the tower’s top half.

Is disclosure all?

The column continues by quoting a Times Company spokesman on the policy of disclosure in articles, press releases, and the annual report. But Wolper finds a flaw, saying that the disclosure is insufficient:
Even though every Times news story on the subject includes a line identifying Forest City Ratner and the Times Co. as co-developers of the Manhattan midtown tower, there are no references to the loan agreement.

Every Times news story? The Times has been mostly scrupulous of late in disclosing the relationship; however, as noted in Chapter 10 of my report, several articles about the Atlantic Yards project, or about Forest City Ratner projects, have lacked the disclosure. One notable example: architecture critic Herbert Muschamp's 12/11/03 rave review, which also lacked an acknowledgement that Muschamp served on a committee with Forest City Ratner officials to choose an architect for the Times Tower. Another example: a 6/26/05 Times Magazine softball interview with company head Bruce Ratner, which even Times Public Editor Byron Calame criticized for its lack of disclosure.

Unmentioned in the column is the use of eminent domain in both the Times Tower and Atlantic Yards projects, and the Times's belated--though inconsistent--pattern of eminent domain disclosure.

Also, while disclosure is important--it should alert writers, editors, and readers to approach the topic carefully--it's not sufficient. Nor is objectivity. I'll again quote Daniel Okrent, the Times's first Public Editor, who stated in an 11/14/04 column headlined It's Good to Be Objective. It's Even Better to Be Right.: "Fairness requires the consideration of all sides of an issue; it doesn't require the uncritical reporting of any. Yet even the best reporters will sometimes display a disappointing reluctance to set things straight."

AYR obsessed with the loan?

Wolper's next paragraph mentions me:
But Brooklyn blogger Norman Oder, a news editor by day at Library Journal, a trade magazine, and an anti-Times blogger at night, rarely lets a day go by without posting a line about the loan.

Actually, I rarely mention the loan, though I do mention the business partnership frequently. Also, while my blog is frequently critical of the Times, the shorthand "anti-Times blogger" (as with "anti-Ratner blogger") discounts the amount of research and analysis that I do, not to mention the report that preceded my blog.

Onward to the ad

The column then goes on to mention the ad Forest City Ratner “purchased” in the Sunday City section celebrating the 75th anniversary of the Empire State Building. Wolper observes:
No matter how hard Times reporters may try to be fair, either the corporate side of the company or Forest City Ratner seems to do something to undermine them.

This raises a question: do Times reporters and editors try hard enough to be fair? I've identified several instances in which I believe they haven't; for example, I recently pointed to a pattern in which the Times three times has reported on poll results (two polls by the Times, one by Quinnippiac University), but neglected to include in the article negative attitudes, raised in the polls, toward the Atlantic Yards project.

Did the ad undermine Times reporters? Maybe, but why didn't they treat it as a news story and check on whether Forest City Ratner got a special discount in placing the ad? As I wrote, a Times spokeswoman was unwilling to answer that question. It remains an obvious question for reporters to ask Forest City Ratner: did they purchase the ad at full freight?

Gehry's skyline--blowback

The column makes an interesting point about a Times exclusive, suggestion that "the Ratner public relations machine self-destructed last summer when it leaked a full-color illustration of its Brooklyn project to the Times."

Was it a leak or a strategy that perhaps backfired? Frank Gehry's garish graphic did help alert the other dailies--and, more importantly, readers--to the development's size.

But as I pointed out in Chapter 6 of my report, the Times had missed the story for six weeks: the developer had, at a City Council meeting the newspaper neglected to cover, proposed increasing the size of the project, trading office space for condos.

The Times's buyout story

Wolper moves forward to April 2006 and Forest City Ratner’s agreement to waive a gag order for the Times, but not other newspapers that had asked:
The article included comments from both opponents and supporters of the project, but the headline, “Forced to Move, Some Find Greener Grass,” was everything the developer could hope for.
To his credit, Nicholas Confessore, the Times reporter who wrote the story, made it clear he got his exclusive because of his paper’s relationship with the developer. “Forest City Ratner is the development partner in building a New Midtown headquarters of The New York Times Company,” Confessore wrote. “For this article, the company agreed to waive contractual restrictions limiting what whose who accepted buyouts could say.”

That's news to me; I didn't know how hard Daily News and Post reporters had apparently tried to gain the same access. And Wolper's right--the headline (not to mention the photo that appeared on the Metro front)--was everything the developer would want; after all, the article quickly was highlighted in an Atlantic Yards E-Newsletter. And the gag didn't just concern disclosure of the money; it also involved desisting from criticism of the project and from support for groups opposing the project.

As for Confessore making the connection clear, I think it was somewhat fuzzy. The two sentences Wolper cites were in consecutive paragraphs, rather than in the same paragraph. Forest City Ratner could have agreed to cooperate with the Times for other reasons, such as the reporter's track record in coverage and the importance of reaching the Times's audience.

More importantly, did the reporter look at the topic rigorously? I pointed out several flaws, notably too little examination of the pressure on rental tenants.

The "Downtown" correction

The column closes with a look at a recent mega-correction regarding “Downtown Brooklyn. While the Times made the correction, Forest City Ratner didn’t:
But two days later, Forest City Ratner hadn’t corrected its Web site, which described the project as being in downtown Brooklyn. That’s why it’s so dangerous for the paper to go into business with corporations they are supposed to be monitoring.

But the Times's correction was not accompanied by a news story that explained why Forest City Ratner keeps asserting that the project would be in Downtown Brooklyn. (I had regularly pressured the Times on this correction.)

That final paragraph suggests that Forest City Ratner might be expected to correct the "Downtown Brooklyn" designation on its web site. The company has instead continued to use the term in its p.r. materials, like the brochure at right, and the Times has neglected to point it out. Nor, as I've noted, has the Times been willing to point out obvious misinformation from Forest City Ratner.

What about editorials?

Wolper's column doesn't prove that there's any internal pressure in the newsroom to go easy on Forest City Ratner--though the absence of any mention of the loan, in either a news story or in disclosures, is dismaying, as are the numerous instances of inadequate coverage. But let's accept that the Times maintains a separation between the company's business interests and its news coverage.

Does it maintain the same separation between business and the editorial page? Do the lapses in editorials, as noted in Chapter 13 of my report or my blog, or the absence of op-eds (only one in the entire history of the project), result from inattentive supervision or a thumb on the scale?

How many more columns could be written about this project? Let's see if anything more turns up in the longer version of this column.


  1. This comment has been removed by a blog administrator.


Post a Comment

Popular posts from this blog

Forest City acknowledges unspecified delays in Pacific Park, cites $300 million "impairment" in project value; what about affordable housing pledge?

Updated Monday Nov. 7 am: Note follow-up coverage of stock price drop and investor conference call and pending questions.

Pacific Park Brooklyn is seriously delayed, Forest City Realty Trust said yesterday in a news release, which further acknowledged that the project has caused a $300 million impairment, or write-down of the asset, as the expected revenues no longer exceed the carrying cost.

The Cleveland-based developer, parent of Brooklyn-based Forest City Ratner, which is a 30% investor in Pacific Park along with 70% partner/overseer Greenland USA, blamed the "significant impairment" on an oversupply of market-rate apartments, the uncertain fate of the 421-a tax break, and a continued increase in construction costs.

While the delay essentially confirms the obvious, given that two major buildings have not launched despite plans to do so, it raises significant questions about the future of the project, including:
if market-rate construction is delayed, will the affordable h…

Revising official figures, new report reveals Nets averaged just 11,622 home fans last season, Islanders drew 11,200 (and have option to leave in 2018)

The Brooklyn Nets drew an average of only 11,622 fans per home game in their most recent (and lousy) season, more than 23% below the announced official attendance figure, and little more than 65% of the Barclays Center's capacity.

The New York Islanders also drew some 19.4% below announced attendance, or 11,200 fans per home game.

The surprising numbers were disclosed in a consultant's report attached to the Preliminary Official Statement for the refinancing of some $462 million in tax-exempt bonds for the Barclays Center (plus another $20 million in taxable bonds). The refinancing should lower costs to Mikhail Prokhorov, owner of the arena operating company, by and average of $3.4 million a year through 2044 in paying off arena construction.

According to official figures, the Brooklyn Nets attendance averaged 17,187 in the debut season, 2012-13, 17,251 in 2013-14, 17,037 in 2014-15, and 15,125 in the most recent season, 2015-16. For hoops, the arena holds 17,732.

But official…

At 550 Vanderbilt, big chunk of apartments pitched to Chinese buyers as "international units"

One key to sales at the 550 Vanderbilt condo is the connection to China, thanks to Shanghai-based developer Greenland Holdings.

It's the parent of Greenland USA, which as part of Greenland Forest City Partners owns 70% of Pacific Park (except 461 Dean and the arena).

And sales in China may help explain how the developer was able to claim early momentum.
"Since 550 Vanderbilt launched pre-sales in June [2015], more than 80 residences have gone into contract, representing over 30% of the building’s 278 total residences," the developer said in a 9/25/15 press release announcing the opening of a sales gallery in Brooklyn. "The strong response from the marketplace indicates the high level of demand for well-designed new luxury homes in Brooklyn..."

Maybe. Or maybe it just meant a decent initial pipeline to Chinese buyers.

As lawyer Jay Neveloff, who represents Forest City, told the Real Deal in 2015, a project involving a Chinese firm "creates a huge market for…

Is Barclays Center dumping the Islanders, or are they renegotiating? Evidence varies (bond doc, cash receipts); NHL attendance biggest variable

The Internet has been abuzz since Bloomberg's Scott Soshnick reported 1/30/17, using an overly conclusory headline, that Brooklyn’s Barclays Center Is Dumping the Islanders.

That would end an unusual arrangement in which the arena agrees to pay the team a fixed sum (minus certain expenses), in exchange for keeping tickets, suite, and sponsorship revenue.

The arena would earn more without the hockey team, according to Bloomberg, which cited “a financial projection shared with potential investors showed the Islanders won’t contribute any revenue after the 2018-19 season--a clear signal that the team won’t play there, the people said."

That "signal," however, is hardly definitive, as are the media leaks about a prospective new arena in Queens, as shown in the screenshot below from Newsday. Both sides are surely pushing for advantage, if not bluffing.

Consider: the arena and the Islanders can't even formally begin their opt-out talks until after this season. The disc…

Skanska says it "expected to assemble a properly designed modular building, not engage in an iterative R&D experiment"

On 12/10/16, I noted that FastCo.Design's Prefab's Moment of Reckoning article dialed back the gush on the 461 Dean modular tower compared to the publication's previous coverage.

Still, I noted that the article relied on developer Forest City Ratner and architect SHoP to put the best possible spin on what was clearly a failure. From the article: At the project's outset, it took the factory (managed by Skanska at the time) two to three weeks to build a module. By the end, under FCRC's management, the builders cut that down to six days. "The project took a little longer than expected and cost a little bit more than expected because we started the project with the wrong contractor," [Forest City's Adam] Greene says.Skanska jabs back
Well, Forest City's estranged partner Skanska later weighed in--not sure whether they weren't asked or just missed a deadline--and their article was updated 12/13/16. Here's Skanska's statement, which shows th…

Not just logistics: bypassing Brooklyn for DNC 2016 also saved on optics (role of Russian oligarch, Shanghai government)

Surely the logistical challenges of holding a national presidential nominating convention in Brooklyn were the main (and stated) reasons for the Democratic National Committee's choice of Philadelphia.

And, as I wrote in NY Slant, the huge security cordon in Philadelphia would have been impossible in Brooklyn.

But consider also the optics. As I wrote in my 1/21/15 op-ed in the Times arguing that the choice of Brooklyn was a bad idea:
The arena also raises ethically sticky questions for the Democrats. While the Barclays Center is owned primarily by Forest City Ratner, 45 percent of it is owned by the Russian billionaire Mikhail D. Prokhorov (who also owns 80 percent of the Brooklyn Nets). Mr. Prokhorov has a necessarily cordial relationship with Russia’s president, Vladimir V. Putin — though he has been critical of Mr. Putin in the past, last year, at the Russian president’s request, he tried to transfer ownership of the Nets to one of his Moscow-based companies. An oligarch-owned a…