Skip to main content

Corrections fatigue: The Times stonewalls on lawsuit story

The importance of the New York Times to the historical record was reinforced this past weekend during a symposium on Robert Moses, where several of the presenters, in their accompanying slides, included copies of Times articles.

Then again, one academic, the University of Pennsylvania's Lynne Sagalyn, observed that, to study coverage of Atlantic Yards, you have to look at the blogs, and that's true. Otherwise, historians might be confused, for example, by the Times's 2/24/07 coverage of the federal eminent domain case.

Filing a complaint

A week ago, I contacted Karin Roberts, assistant to the Metropolitan Editor, who handles corrections on the Metro Desk, to complain about an Associated Press article the Times published on the case:
I write to request a Correction (not merely For the Record).

The Times's headline and excerpting of an AP article on the Atlantic Yards eminent domain lawsuit Saturday was irresponsible.

The five-paragraph article was headlined "Judge Urges Dismissal of Atlantic Yards Suit" and indicated that, following the magistrate's recommendation, a judge "has the final say on whether the suit survives."

However, the Times failed to inform its readers that the case could be re-filed in state court, and that the plaintiffs will do so. The magistrate's recommendation was that the suit be dismissed without prejudice, on procedural grounds, and he even made a respectful reference to the merits of the case.

A longer version of the AP story, updated in the early evening on Friday, made that point, though it was clear to anyone skimming the legal opinion.

(The text was on the New York Observer's blog The Real Estate before 6 pm.)

When the AP updated the story, the news service did not revise the lead, as it should have done. (The AP should've gotten it right the first time, as well.) The Times, and perhaps some other news outlets, cut from the bottom but didn't rewrite the lead or headline to indicate the state court option.

The Daily News was more precise, in an article headlined N.Y. home court in arena suit - judge.

I posted accurate coverage shortly after 9 pm. I updated it in the morning with references to the news coverage.

The Times's coverage was inadequate and misleading. It should be corrected.

I would appreciate your prompt attention to this matter, and a direct response.


The Times responds

Roberts provided a prompt, direct, and brief response:
Please take this up with the Associated Press. If they run a correction, we will publish it.

Appeal to Public Editor

That struck me as inadequate, since I was pointing to the Times's responsibility. So I wrote to Public Editor Byron Calame:
You can scroll down to read my letter requesting a correction below, and also Karin Roberts' brief response disclaiming any Times responsibility and sloughing off the issue to the AP.

My request for correction regards the Times's editing and thus interpretation of the AP story. By truncating a story that had key information several paragraphs down, the Times disserved its readers.

The AP story had a misleading lead and was poorly organized; however, the Times's editing of the story turned it into a gross distortion.


Public Editor weighs in

Calame responded promptly:
I think the response of Karin Roberts was responsible and appropriate.

Calame's email contains the disclaimer that his opinions are his own and don't represent that of the Times. Then again, the Public Editor is the readers' representative.

Even if the AP were exclusively responsible for the error--which wasn't the case--why should it be the responsibility of a reader to ensure a correction? If the Times published incorrect information from any source, you'd think the newspaper would take on the responsibility of correcting it.

Times policy

Indeed, the Times Stylebook sets out a far-reaching Corrections policy:
Because its voice is loud and far-reaching, The Times recognizes an ethical responsibility to correct all its factual errors, large and small (even misspellings of names), promptly and in a prominent reserved space in the paper. A correction serves all readers, not just those who were injured or who complained...

A complaint from any source should be relayed to a responsible editor and investigated quickly....

Seldom should a correction try to place blame or deflect it outside The Times; the effort might appear defensive or insincere. But when an error has occurred under the byline or credit of a blameless staff member or news agency, the correction may cite an editing error or a transmission error.


The Times, in this case, does not appear to be following that policy, and the Public Editor doesn't seem to care.

It's another case of Atlantic Yards corrections fatigue, which I've defined as "the disturbing realization that we too often make errors in covering Atlantic Yards."

Fatigue overcome?

Yesterday, the Times, in the Styles section, published the following correction:
The Night Out column on Sept. 10, about the novelist James Ellroy, misstated the surname of a Los Angeles police detective who helped Mr. Ellroy investigate the unsolved case of his mother’s murder. He was Rick Jackson, not Jacobson. A reader pointed out the error in an e-mail message Nov. 22. This correction was delayed because editors did not follow through on the complaint.
(Emphasis added)

Someday, perhaps, editors will follow through on several Atlantic Yards corrections.

Comments

Popular posts from this blog

Forest City acknowledges unspecified delays in Pacific Park, cites $300 million "impairment" in project value; what about affordable housing pledge?

Updated Monday Nov. 7 am: Note follow-up coverage of stock price drop and investor conference call and pending questions.

Pacific Park Brooklyn is seriously delayed, Forest City Realty Trust said yesterday in a news release, which further acknowledged that the project has caused a $300 million impairment, or write-down of the asset, as the expected revenues no longer exceed the carrying cost.

The Cleveland-based developer, parent of Brooklyn-based Forest City Ratner, which is a 30% investor in Pacific Park along with 70% partner/overseer Greenland USA, blamed the "significant impairment" on an oversupply of market-rate apartments, the uncertain fate of the 421-a tax break, and a continued increase in construction costs.

While the delay essentially confirms the obvious, given that two major buildings have not launched despite plans to do so, it raises significant questions about the future of the project, including:
if market-rate construction is delayed, will the affordable h…

Revising official figures, new report reveals Nets averaged just 11,622 home fans last season, Islanders drew 11,200 (and have option to leave in 2018)

The Brooklyn Nets drew an average of only 11,622 fans per home game in their most recent (and lousy) season, more than 23% below the announced official attendance figure, and little more than 65% of the Barclays Center's capacity.

The New York Islanders also drew some 19.4% below announced attendance, or 11,200 fans per home game.

The surprising numbers were disclosed in a consultant's report attached to the Preliminary Official Statement for the refinancing of some $462 million in tax-exempt bonds for the Barclays Center (plus another $20 million in taxable bonds). The refinancing should lower costs to Mikhail Prokhorov, owner of the arena operating company, by and average of $3.4 million a year through 2044 in paying off arena construction.

According to official figures, the Brooklyn Nets attendance averaged 17,187 in the debut season, 2012-13, 17,251 in 2013-14, 17,037 in 2014-15, and 15,125 in the most recent season, 2015-16. For hoops, the arena holds 17,732.

But official…

Is Barclays Center dumping the Islanders, or are they renegotiating? Evidence varies (bond doc, cash receipts); NHL attendance biggest variable

The Internet has been abuzz since Bloomberg's Scott Soshnick reported 1/30/17, using an overly conclusory headline, that Brooklyn’s Barclays Center Is Dumping the Islanders.

That would end an unusual arrangement in which the arena agrees to pay the team a fixed sum (minus certain expenses), in exchange for keeping tickets, suite, and sponsorship revenue.

The arena would earn more without the hockey team, according to Bloomberg, which cited “a financial projection shared with potential investors showed the Islanders won’t contribute any revenue after the 2018-19 season--a clear signal that the team won’t play there, the people said."

That "signal," however, is hardly definitive, as are the media leaks about a prospective new arena in Queens, as shown in the screenshot below from Newsday. Both sides are surely pushing for advantage, if not bluffing.

Consider: the arena and the Islanders can't even formally begin their opt-out talks until after this season. The disc…

Skanska says it "expected to assemble a properly designed modular building, not engage in an iterative R&D experiment"

On 12/10/16, I noted that FastCo.Design's Prefab's Moment of Reckoning article dialed back the gush on the 461 Dean modular tower compared to the publication's previous coverage.

Still, I noted that the article relied on developer Forest City Ratner and architect SHoP to put the best possible spin on what was clearly a failure. From the article: At the project's outset, it took the factory (managed by Skanska at the time) two to three weeks to build a module. By the end, under FCRC's management, the builders cut that down to six days. "The project took a little longer than expected and cost a little bit more than expected because we started the project with the wrong contractor," [Forest City's Adam] Greene says.Skanska jabs back
Well, Forest City's estranged partner Skanska later weighed in--not sure whether they weren't asked or just missed a deadline--and their article was updated 12/13/16. Here's Skanska's statement, which shows th…

Not just logistics: bypassing Brooklyn for DNC 2016 also saved on optics (role of Russian oligarch, Shanghai government)

Surely the logistical challenges of holding a national presidential nominating convention in Brooklyn were the main (and stated) reasons for the Democratic National Committee's choice of Philadelphia.

And, as I wrote in NY Slant, the huge security cordon in Philadelphia would have been impossible in Brooklyn.

But consider also the optics. As I wrote in my 1/21/15 op-ed in the Times arguing that the choice of Brooklyn was a bad idea:
The arena also raises ethically sticky questions for the Democrats. While the Barclays Center is owned primarily by Forest City Ratner, 45 percent of it is owned by the Russian billionaire Mikhail D. Prokhorov (who also owns 80 percent of the Brooklyn Nets). Mr. Prokhorov has a necessarily cordial relationship with Russia’s president, Vladimir V. Putin — though he has been critical of Mr. Putin in the past, last year, at the Russian president’s request, he tried to transfer ownership of the Nets to one of his Moscow-based companies. An oligarch-owned a…

Former ESDC CEO Lago returns to NYC to head City Planning Commission

Carl Weisbrod, Mayor Bill de Blasio's City Planning Commission Chairman and Director of the Department of City Planning, is resigning,

And he's being replaced by Marisa Lago, currently a federal official, but who Atlantic Yards-ologists remember as the short-term Empire State Development Corporation CEO who, in an impolitic but candid 2009 statement, acknowledged that the project would take "decades."

Still, Lago not long after that played the good soldier at a May 2009 Senate oversight hearing, justifying changes in the project but claiming the public benefits remained the same.

By returning to City Planning, Lago will join former ESDC General Counsel Anita Laremont, who after retiring from the state (and taking a pension) got the job with the city.

Back at planning

Lago, a lawyer, in 1983 began work as an aide to City Planning Chairman Herb Sturz, and later served as the General Counsel to the president of the NYC Economic Development Corporation, Weisbrod himself.