Skip to main content

Gay Talese, fellow panelist, on journalistic objectivity and skepticism

In preparation for the panel discussion Tuesday on New Media, New Politics? Jane Jacobs and an Activist Press, I decided to seek out relevant tidbits written by fellow panelist Gay Talese, author of The Kingdom and the Power (1969), a history of the New York Times.

Said to be an early practioner of "New Journalism" (a term he disdains), Talese in his career has relied on saturation reporting to set scenes and deploy dialogue. He naturally felt confined by a newspaper's conventions and, in his book on the Times, raised questions about the pursuit of objectivity. (I think fairness and integrity are better goals.)

He wrote:
The Times in principle tried to be objective in its news coverage, but in reality it could not always be. It was run by humans, flawed figures, men who saw things as they could see them, or sometimes wished to see them; interpreting principles to suit contemporary pressures, they wanted it both ways; it was the oldest story of all. Ideally, The Times desired no opinions within its news columns, restricting opinion to the editorial page. Realistically, this was not possible. The editors’ opinions and tastes were imposed every day within the news—either by the space they allowed for a certain story, or the position they assigned to it, or the headline they ordered for it, and also by the stories they did not print, or printed for only one edition, or edited heavily, or held out for a few days and then printed in the back of the thick Sunday edition between girdle advertisements and dozens of Bachrach photographs of pretty girls just engaged. The reporter’s ego was also a factor in the news coverage—he wrote what he wrote best, he wrote what he understood, reflecting the total experience of his lifetime, shades of his pride and prejudice; he wrote sometimes to please the editor, at other times to call attention to his own style, reducing stories that did not suit his style, and at still other times he wrote with the hope that he would get a by-line in the Times, a testimony to his being alive on that day, alive in The Times through that day and all the tomorrows of microfilm.
(First two emphases in original; other emphases added)

Indeed, the Times's front-page article in September 2006 on the rumored six to eight percent Atlantic Yards scaleback raised some of those issues.

On Robert Moses

Talese in the book suggested the Times offered special treatment for power broker/master builder Robert Moses, writing (in 1969):
The privileged treatment accorded Robert Moses by The New York Times until relatively recent years was remarkable, and it was achieved mainly through Moses’ audacity, his skill at using his personal connections, or the presumption of these connections with top people at The Times, including the Sulzbergers, to browbeat some Times reporters who were assigned to cover aspects of his vast and varied career. As New York’s most powerful public servant... Moses was undeniably a great and valuable source of news. It was also true that he had definite ideas of how news should be covered, and if he was displaced by a story in the newspaper he would unhesitatingly fire off a telegram to the Times denouncing the reporter as incompetent, or he would sometimes call a press conference or castigate the reporter publicly, or sometimes he would write a gentle letter of complaint to Arthur or Iphigene Sulzberger, a note that would be bucked down through channels to the third floor… While Moses never did succeed in getting a Times reporter dismissed or even chastised, he was never discouraged from trying... making many reporters—the less secure ones , to be sure, but The Times always had its quota of these—extraordinarily cautious… These reporters knew, or thought they knew, or preferred to believe, that Moses had to be more delicately handled than other important newspapers in New York… there seemed to be sufficient evidence within the Times building to support the theory that Robert Moses required special handling, and so he got it.
(Emphasis in original)

For example in 1959 when Moses became angered by a series of articles in The Times dealing with the city’s Title I slum-clearance program, which he headed, his letters of objection did not appear in the “Letters to the Editor” space, where they belonged; instead, they were published on various days within the news columns as news.

Leaving things out

In the 1960s, the newspaper changed, and so did the Times's posture toward its once-sacred cow. The challenges today are more subtle and the problems less blatant, but they still exist. Why, exactly, has the Times failed to report on numerous issues, such as a close look at the costs and benefits of Atlantic Yards, or shown the project's astounding scale?

We probably won't know. In 1990, Talese recounted in his 2006 memoir A Writer's Life, he returned to Selma, AL, home of fierce Civil Rights era divisions, and found himself writing for the Times about an interracial marriage involving a prominent city staffer. The local Selma Times-Journal had not publised a word about this momentous union.

Talese's take:
I considered driving over to the Times-Journal building and questioning the editorial bosses about why they had ignored this story, but I doubted that they would tell me much. Decision makers at news organizations are characteristically guarded when asked to explain why they have not published something, usually responding that it is nobody's concern but their own.

(Emphasis in original)
Old school

A 4/23/06 New York Observer profile headlined Honor Thy Talese explained his old-school ways:
“I’m not online. I don’t have a line. I don’t have e-mail. Where I work downstairs, there isn’t even a telephone,” he said, explaining that he could see no joy in the “ephemeral jolt that some people get with getting there first.”


And he has some criticism of the Times, as the Observer reported:
His major beef with today’s reporters is that they come from the same milieu and mind-set as the people they’re supposed to be covering with a critical eye.

“There is not that hard difference between those on the outside and those on the inside,” said Mr. Talese, who fancies himself a perennial outsider. “And there is a lack of skepticism and also a lack of toughness.”


In a 12/19/05 New Yorker profile of the Times publisher, headlined The Inheritance: Can Arthur Sulzberger, Jr., save the Times—and himself?, Ken Auletta reported on the challenges facing the Times publisher after the Judith Miller affair, and quoted a critical Talese:
Within days, fresh criticism of Miller and her reporting began to build at the Times, and within weeks her estrangement from Sulzberger and the newspaper was complete. And it was far from over for Sulzberger, whose business decisions and editorial judgment have sometimes been questioned by associates almost from the time that he took over from his father. Gay Talese, who, in the sixties, wrote the definitive history of the Times, “The Kingdom and the Power,” says, “You get a bad king every once in a while.”

Comments

Popular posts from this blog

Forest City acknowledges unspecified delays in Pacific Park, cites $300 million "impairment" in project value; what about affordable housing pledge?

Updated Monday Nov. 7 am: Note follow-up coverage of stock price drop and investor conference call and pending questions.

Pacific Park Brooklyn is seriously delayed, Forest City Realty Trust said yesterday in a news release, which further acknowledged that the project has caused a $300 million impairment, or write-down of the asset, as the expected revenues no longer exceed the carrying cost.

The Cleveland-based developer, parent of Brooklyn-based Forest City Ratner, which is a 30% investor in Pacific Park along with 70% partner/overseer Greenland USA, blamed the "significant impairment" on an oversupply of market-rate apartments, the uncertain fate of the 421-a tax break, and a continued increase in construction costs.

While the delay essentially confirms the obvious, given that two major buildings have not launched despite plans to do so, it raises significant questions about the future of the project, including:
if market-rate construction is delayed, will the affordable h…

Revising official figures, new report reveals Nets averaged just 11,622 home fans last season, Islanders drew 11,200 (and have option to leave in 2018)

The Brooklyn Nets drew an average of only 11,622 fans per home game in their most recent (and lousy) season, more than 23% below the announced official attendance figure, and little more than 65% of the Barclays Center's capacity.

The New York Islanders also drew some 19.4% below announced attendance, or 11,200 fans per home game.

The surprising numbers were disclosed in a consultant's report attached to the Preliminary Official Statement for the refinancing of some $462 million in tax-exempt bonds for the Barclays Center (plus another $20 million in taxable bonds). The refinancing should lower costs to Mikhail Prokhorov, owner of the arena operating company, by and average of $3.4 million a year through 2044 in paying off arena construction.

According to official figures, the Brooklyn Nets attendance averaged 17,187 in the debut season, 2012-13, 17,251 in 2013-14, 17,037 in 2014-15, and 15,125 in the most recent season, 2015-16. For hoops, the arena holds 17,732.

But official…

At 550 Vanderbilt, big chunk of apartments pitched to Chinese buyers as "international units"

One key to sales at the 550 Vanderbilt condo is the connection to China, thanks to Shanghai-based developer Greenland Holdings.

It's the parent of Greenland USA, which as part of Greenland Forest City Partners owns 70% of Pacific Park (except 461 Dean and the arena).

And sales in China may help explain how the developer was able to claim early momentum.
"Since 550 Vanderbilt launched pre-sales in June [2015], more than 80 residences have gone into contract, representing over 30% of the building’s 278 total residences," the developer said in a 9/25/15 press release announcing the opening of a sales gallery in Brooklyn. "The strong response from the marketplace indicates the high level of demand for well-designed new luxury homes in Brooklyn..."

Maybe. Or maybe it just meant a decent initial pipeline to Chinese buyers.

As lawyer Jay Neveloff, who represents Forest City, told the Real Deal in 2015, a project involving a Chinese firm "creates a huge market for…

Is Barclays Center dumping the Islanders, or are they renegotiating? Evidence varies (bond doc, cash receipts); NHL attendance biggest variable

The Internet has been abuzz since Bloomberg's Scott Soshnick reported 1/30/17, using an overly conclusory headline, that Brooklyn’s Barclays Center Is Dumping the Islanders.

That would end an unusual arrangement in which the arena agrees to pay the team a fixed sum (minus certain expenses), in exchange for keeping tickets, suite, and sponsorship revenue.

The arena would earn more without the hockey team, according to Bloomberg, which cited “a financial projection shared with potential investors showed the Islanders won’t contribute any revenue after the 2018-19 season--a clear signal that the team won’t play there, the people said."

That "signal," however, is hardly definitive, as are the media leaks about a prospective new arena in Queens, as shown in the screenshot below from Newsday. Both sides are surely pushing for advantage, if not bluffing.

Consider: the arena and the Islanders can't even formally begin their opt-out talks until after this season. The disc…

Skanska says it "expected to assemble a properly designed modular building, not engage in an iterative R&D experiment"

On 12/10/16, I noted that FastCo.Design's Prefab's Moment of Reckoning article dialed back the gush on the 461 Dean modular tower compared to the publication's previous coverage.

Still, I noted that the article relied on developer Forest City Ratner and architect SHoP to put the best possible spin on what was clearly a failure. From the article: At the project's outset, it took the factory (managed by Skanska at the time) two to three weeks to build a module. By the end, under FCRC's management, the builders cut that down to six days. "The project took a little longer than expected and cost a little bit more than expected because we started the project with the wrong contractor," [Forest City's Adam] Greene says.Skanska jabs back
Well, Forest City's estranged partner Skanska later weighed in--not sure whether they weren't asked or just missed a deadline--and their article was updated 12/13/16. Here's Skanska's statement, which shows th…

Not just logistics: bypassing Brooklyn for DNC 2016 also saved on optics (role of Russian oligarch, Shanghai government)

Surely the logistical challenges of holding a national presidential nominating convention in Brooklyn were the main (and stated) reasons for the Democratic National Committee's choice of Philadelphia.

And, as I wrote in NY Slant, the huge security cordon in Philadelphia would have been impossible in Brooklyn.

But consider also the optics. As I wrote in my 1/21/15 op-ed in the Times arguing that the choice of Brooklyn was a bad idea:
The arena also raises ethically sticky questions for the Democrats. While the Barclays Center is owned primarily by Forest City Ratner, 45 percent of it is owned by the Russian billionaire Mikhail D. Prokhorov (who also owns 80 percent of the Brooklyn Nets). Mr. Prokhorov has a necessarily cordial relationship with Russia’s president, Vladimir V. Putin — though he has been critical of Mr. Putin in the past, last year, at the Russian president’s request, he tried to transfer ownership of the Nets to one of his Moscow-based companies. An oligarch-owned a…